Yesus dari Nazareth disalibkan, dikuburkan, dan tiga hari kemudian bangkit dari kematian. Tidak ada agama lain tidak mendakwa bahawa pengasasnya dibangkitkan. Dalam Kristian adalah unik. Setiap hujah untuk kesahihan dari kekristenan berdiri atau jatuh dengan bukti-bukti kebangkitan Yesus Kristus. Kebangkitan adalah pusat iman Kristian. Selama berabad-abad sampai saat ini banyak ulama besar yang telah dianggap sebagai bukti dari kebangkitan tersebut menjadi percaya dan percaya bahawa Yesus masih hidup.
Sebagai contoh, Lew Wallace, seorang jenius awam dan sastera yang terkenal, pernah dikenali sebagai ateis. Selama dua tahun sehingga perpustakaan paling penting di Eropah dan Amerika, mempelajari dan mengumpul maklumat untuk sebuah buku yang menghancurkan kekristenan untuk selamanya. Semasa menulis bab kedua, ia tiba-tiba mendapati berlutut berlutut dan menangis kepada Yesus: "Ya Tuhanku dan Allahku!" Tidak boleh lagi menolak untuk mengakui bahawa Yesus Kristus adalah Anak Allah, ia menemukan bukti serius dan tak terbantahkan. Kemudian, Lew Wallace menulis buku Ben Hur, salah satu novel yang paling penting, yang berlangsung dalam waktu Kristus.
Ini adalah beberapa alasan mengapa kami percaya bahawa kebangkitan Yesus Kristus adalah benar.
1 Kebangkitan diramalkan.
Ratusan tahun sebelum Yesus lahir, Alkitab mencatat perkataan para nabi Israel, yang sebelumnya mengumumkan kedatangannya. Perjanjian Lama ditulis oleh banyak orang selama 1500 tahun, berisi lebih dari 300 nubuatan menggambarkan kedatangan-Nya. Semua diisi secara tepat, termasuk kelahiran ajaib itu, hidup tanpa dosa, banyak mukjizat-Nya, kematian dan kebangkitan. Nubuat utama Daniel juga bab kesembilan, yang menggambarkan nubuat masa - tahun yang tepat dari pembaptisan Jahshua dan urapan Roh Kudus untuk perkhidmatan, tahun yang tepat dari Mesias dan kematian-Nya dan kebangkitan. Semuanya benar-benar dipenuhi.
Yesus sendiri meramalkan kematian dan kebangkitan yang terjadi persis seperti yang diperintahkan.
Lukas 18, 31-33 - kemudian mengambil sendiri dua belas, dan berkata kepada mereka, Lihatlah, kita sudah dekat ke Baitulmuqaddis. Ada diisi dengan segala sesuatu yang tertulis tentang Anak manusia melalui para nabi. Ini akan disampaikan kepada bangsa-bangsa lain, ejekan, rasa malu dan menghina. Scourge dan membunuhnya, namun akan bangkit pada hari ketiga dari antara orang mati. "
2 Kubur kosong.
Hanya kebangkitan logik dan sepenuhnya menjelaskan makam kosong Yesus. Pembacaan yang cermat nota Alkitab menunjukkan bahawa makam, di mana terbaring tubuh Isa dijaga dengan ketat oleh askar-askar Roma dan ditutupi oleh batu yang besar yang sedang berehat di atas batu. Jika Yesus akan baru saja pengsan, seperti beberapa orang mengatakan, para penjaga dan batu akan menghalang dia dari melarikan diri, serta untuk mencegah setiap upaya untuk mencuri tubuh murid-Nya. musuh Yesus bergantung pada tubuh tetap berada di tempatnya sebagai kubur kosong hanya akan berfungsi untuk menggalakkan kepercayaan dalam kebangkitan-Nya.
Matius 27, 62-64 - Keesokan harinya, setelah latihan, para imam kepala dan orang Farisi berkumpul di Pilatus. "Sir," katanya, "kita ingat bahawa ketika penyesat itu masih hidup, berkata:" Setelah tiga hari Aku akan bangkit lagi. "Pesanan makam, maka, mari kita dijaga sampai hari ketiga, supaya jangan ia merindukan murid-Nya mencuri dia pergi dan memberitahu orang-orang," Ia telah bangkit! "Ini akan menjadi bid'ah bahkan lebih buruk daripada yang pertama! "" Kau penjaga, "kata Pilatus kepada mereka:" Pergilah dan melihat seperti yang anda boleh. ". Dan mereka pergi dan diduduki oleh segel penjaga kubur batu.
3 Peribadi pertemuan.
Kebangkitan menyediakan satu-satunya penjelasan yang masuk akal bahawa Yesus Kristus kepada murid-murid-Nya. Setelah kebangkitan-Nya, Yesus muncul sepuluh kali sekurang-kurangnya untuk orang-orang yang mengenal dia, dan lebih dari 500 orang sekaligus. Tuhan membuktikan bahwa penampakan-penampakan tersebut bukanlah halusinasi, kerana mereka makan dan berbicara dengan mereka dan mereka menyentuh tubuh-Nya.
Jan 20, 26-27 - Seminggu kemudian murid-murid Yesus berada kembali dalam dan Thomas dengan mereka. Pintu-pintu ditutup, tetapi Yesus datang dan berdiri di tengah dengan kata-kata: ". Damai sejahtera bagi kamu" Lalu dia berkata kepada Thomas, "Letakkan jari anda di sini Lihatlah tangan saya Pegang tangan anda dan. Memasukkannya ke sisi saya Stop kafir dan. Mulai percaya .."
Lukas 24, 36-42 - Sementara berbicara tentang, Yesus berdiri di antara mereka. "Damai sejahtera bagi kamu," katanya. Mereka berada dalam ketakutan yang mengerikan, tetapi berfikir yang melihat hantu. Dia mengatakan kepada mereka, "Mengapa kamu begitu takut Mengapa kau ragu Lihatlah tangan-Ku dan kaki -?? Ini aku Ketuk Aku dan lihatlah kerana hantu tidak daging dan tulangnya, seperti yang anda lihat, saya mendapatkannya!" Setelah itu, ia menunjukkan tangan dan kakinya. Apabila anda masih tidak percaya sukacita dan hanya bertanya-tanya, ia bertanya kepada mereka: "Adakah anda mempunyai sesuatu untuk dimakan?" Jadi mereka membawa dia sepotong ikan goreng, ia mengambilnya dan memakannya di depan mereka.
4 Yesus tidak boleh untuk kehidupan yang berkuasa atas kematian.
Selama hidupnya Yesus dibangkitkan dari kematian beberapa orang. Itu adalah Lazarus, yang telah mati selama beberapa hari, kemudian Yair anak perempuan, anak janda Naim. Dalam kematian Yesus dan juga membuka makam banyak umat beragama yang telah terbangun untuk hidup dan kemudian dibawa ke syurga.
Matius 27, 51-54 - Dan, lihatlah, tabir Bait Suci terbelah dua dari atas ke bawah, bumi bergetar, batu-batu itu terbelah mayat, kubur terbuka dan banyak orang kudus yang dibangkitkan, keluar dari kubur selepas-Nya kebangkitan mereka masuk ke kota kudus dan menampakkan diri kepada banyak. Centurion dan mereka dengan dia yang menjaga Yesus, melihat gempa bumi dan segala sesuatu yang sedang berlaku, sangat hairan dan berkata: "! Dia sungguh-sungguh Anak Allah"
Lukas 7, 12-13 - Ketika dia mendekati gerbang kota, hanya membawa mati. Ini adalah anak tunggal ibunya dan dia janda. Dia didampingi oleh banyak orang dari bandar. Ketika Tuhan melihat janda itu kasih sayang nya. "Jangan menangis," katanya. Dia datang dan menyentuh usungan jenazah itu. Kuli berhenti. Kemudian ia berkata: "Wah, Aku berkata kepadamu, bangunlah!" Dan orang mati duduk dan mula berbicara. Yesus dia kepada ibunya.
Yohanes 11,17, 23-25, 38-43 - Yesus tiba empat hari selepas pemakaman Lazarus. "Adikmu akan naik," kata Yesus kepadanya. "Aku tahu dia akan bangkit - dalam kebangkitan pada hari terakhir," kata Martha. "Akulah kebangkitan dan hidup," kata Yesus kepadanya. "Sesiapa yang percaya kepada saya, bahkan jika mereka mati, akan hidup Dan siapapun yang hidup. Dan percaya dalam diri saya tidak akan mati selamanya. Adakah anda percaya itu?" Dalam hati sedih bahawa Yesus datang ke kubur. Itu adalah sibuk dengan sebuah gua batu.
"Heap batu," kata Yesus. "Tuhan, dia bau," kata Martha, adik orang mati. "Ada di makam empat hari!" "Apakah aku memberitahu anda bahawa jika anda percaya anda akan melihat kemuliaan Allah?" Yesus berkata kepadanya.
Ketika mereka dihapuskan batu itu dari kubur, Isa mengangkat matanya dan berkata:. "Bapa, aku berterima kasih bahawa anda mendengar saya, saya tahu bahawa saya selalu mendengar, tapi saya katakan ini kerana orang ramai yang berdiri di sekitar untuk percaya bahawa anda hantar . saya "Begitu dia mengatakan bahawa, suara keras:" Lazarus, keluar, "dan salah satu yang meninggal, pergi keluar. Tangan dan kaki diikat dan kanvas wajahnya terbungkus kerudung. "Membuka dia dan membiarkan dia pergi," kata Yesus kepada mereka.
5 Pendirian Gereja.
Kebangkitan adalah satu-satunya penjelasan yang masuk akal bagi permulaan gereja Kristian. Gereja Kristian adalah lembaga terbesar dari sejarah manusia yang pernah ada. Lebih dari setengah dari khotbah pertama yang bersangkutan kebangkitan.
Kisah 2,22-24 - Mendengar kata-kataku, orang Israel, Allah akan membuktikan siapa Yesus dari Nazareth, melalui ketika anda menempatkan mukjizat, tanda-tanda dan mujizat, seperti yang anda ketahui. Ketika anda oleh Allah menurut kehendak-Nya, dan beberapa memberikan Providence, ia telah menyalibkan dia tangan jahat. Tetapi Allah membangkitkan dia dan membebaskan penderitaan kematian, kerana dia tidak boleh tetap dalam kekuasaannya.
Kisah 2, 32 - dan bahawa Allah telah membangkitkan Yesus - kita semua saksi itu! Ia ditinggikan oleh tangan kanan Allah, janji dari Bapa dan Roh Kudus, apa yang saya lihat dan dengar adalah curahan itu.
Gereja awal tahu, bahawa ini adalah inti dari pesannya. Musuh-musuh Isa dan para pengikutnya mereka boleh berhenti pada bila-bila saja hanya dengan ditunjukkan ke tubuhnya, tetapi Yesus masih hidup.
6 Berubah kehidupan murid.
Kebangkitan adalah satu-satunya penjelasan logik untuk perubahan dalam kehidupan murid. Mereka menyangkali Dia sebelum Dia disalibkan, dan setelah kematiannya mereka berkecil hati dan takut. Mengharapkan Yesus bangkit dari antara orang mati.
Lukas 24, 1-11 - Dini hari ini hari pertama dalam minggu itu mengambil rempah-rempah dan pergi dengan perempuan lain ke liang kubur. Mereka menemukan, bagaimanapun, batu sudah terguling dari kubur, dan ketika ia masuk ke dalam, mereka menemui mayat Tuhan Yesus. Mereka tidak tahu apa yang anda fikirkan tentang itu, ketika ia berdiri di hadapan mereka dua orang berbaju jubah. Para wanita takut membungkuk wajah mereka ke tanah, tetapi mereka mengatakan kepada mereka: "Mengapa kamu mencari yang hidup di antara orang mati ada, dia bangkit Ingat bagaimana anda masih di Galilea, mengatakan, Anak Manusia harus diserahkan ke tangan! dari orang berdosa dan disalibkan, tetapi pada hari ketiga bangkit dari antara orang mati. ""
Lalu ia teringat kata-katanya, dan ketika ia kembali dari kubur mereka mengatakan semua kesebelas murid dan semua orang lain. Mereka adalah Maria Magdalena, Johanna, Mary James, dan lain-lain yang dengan mereka. Dia mengatakan kepada Rasul, tetapi mereka dianggap sebagai kata-kata dan percaya mereka untuk bercakap. Tetapi Petrus bangkit dan berlari ke kubur itu. Saat ia membungkuk di dalam, ia melihat ada kanvas. Maka ia kembali ke rumah dengan takjub pada apa yang telah terjadi.
Namun setelah kebangkitan-Nya, dan setelah apa yang terjadi pada hari Pentakosta, itu diubahkan oleh kuasa Kristus yang Bangkit. Orang-orang ketakutan dan kecewa menjadi berani dan penuh semangat, yang menaruh iman mereka dalam hidup mereka. perilaku berani mereka akan masuk akal jika mereka percaya bahawa Yesus Kristus benar-benar bangkit dari kematian. Ini adalah suatu fakta yang mereka pantas dipertahankan sampai mati.
LIVE TUHAN
Kerana kebangkitan Yesus, para pengikut-Nya yang sejati tidak hanya mengamati kod moral seorang pengasas mati, tetapi mereka mempunyai hubungan peribadi dengan Allah yang hidup. Yesus Kristus hidup hari ini dan dengan setia memberkati mereka yang percaya dan mentaati-Nya, dan memperkaya kehidupan mereka.
Selama berabad-abad, banyak mengakui bahawa Yesus adalah Allah, termasuk orang-orang yang telah sangat mempengaruhi dunia. Sebagai contoh, seorang saintis dan ahli falsafah Perancis Blaise Pascal berkata: "Di setiap hati manusia ada kekosongan yang berbentuk Allah hanya Allah yang dapat mengisi melalui Anak-Yesus Kristus."
"Ketika saya membaca Alkitab, saya menyedari bahawa Yesus adalah satu-satunya jalan kepada Allah ... aku percaya bahawa ketika pengetahuan saya tentang Yesus berubah menjadi sesuatu peribadi yang saya percaya padanya, aku membuka pintu untuk hidup" oleh Cliff Richard.
Adakah anda secara peribadi menerima Yesus Kristus sebagai Tuhan dan Penyelamat? Walaupun terdengar sangat berani, itu mungkin! Yesus ingin mendirikan hubungan dengan anda, peribadi penuh kasih. Dia sudah melakukan semua yang diperlukan.